donderdag 11 november 2010

Ontdek wiki’s en hoe archieven ze kunnen toepassen #13

Archiefwiki en ook Wikipedia zijn niet meer weg te denken wiki's. Beiden zijn ze vaak startpunt van een onderzoek.
Van Wikipedia weten we dat je er niet van uit mag gaan dat de informatie foutloos is. Maar de kwaliteit wordt steeds beter. Je kunt merken dat er mensen monitoren.
De Archiefwiki is een handig hulpmiddel bij het uitwisselen van informatie met andere vakgroepen, zoals ICT bijvoorbeeld.

Archiefwiki gebruikte ik bij het opstellen van een verklarende woordenlijst aan het begin van het fusietraject van Peel en Maas en bij het maken van mijn eindscriptie voor de HvA. De woordenlijst voor de fusie dient nog steeds als vertaal instrument in overleggen met ICT, management etc.

Geboren in 1809 en Sint-Anna Ter Muiden zijn beide erg leuke projecten. In eerste instantie schaarse gegevens worden toch nog behoorlijk veel informatie door samenwerking. Zonder wiki was dit veel lastiger. Bovendien wordt je in de wiki's, door de links, meer verleid om verder te lezen en te kijken dan bij een boek.

Ik weet nog dat de schrijver Henk Thiesen van het boek van Achell tot Egchel in de jaren 90 alle huishoudens van Egchel, met behulp van de bejaardenvereniging, benaderde voor historische informatie over Egchel. Dat kan nu eenvoudiger.

Mij lijkt de toepassing van wiki's voor kennisdeling, ofwel een kennisbank, binnen een instelling of bedrijf ook goed mogelijk.
Ik zou wiki's niet inzetten voor kleine projecten. Daarvoor zijn ze weer net te ingewikkeld.

Geen opmerkingen: