zondag 14 november 2010

Instant Messaging: blabla of uhhuh? #16



Ik heb me altijd verwonderd over het feit dat mijn kinderen meer dingen tegelijk kunnen. Chatten via MSN (Windows Live Messenger), muziek luisteren via de computer en huiswerk maken.
Of dat de kwaliteit van het huiswerk ten goed komt betwijfel ik.

Zelf kan ik ook meer dingen tegelijk. Koken, de was even aanzetten, de post even bekijken en even op mijn email kijken of er digitale post is gekomen. Maarrr, niet alles lukt. Soms smaakt het eten net iets minder lekker, bevat de antwoord mail net wat foutjes, of de was is op de verkeerde temperatuur gewassen.

Hoe gaat dat op het werk. Je wilt een zaak afhandelen, beantwoordt tussendoor mails, telefoontjes, je twittert en je chat. Ik geloof nooit dat dat goed gaat. Je productiviteit wordt er niet hoger of beter van dat is zeker.

Waarschijnlijk krijgt Christian van der Ven gelijk en wordt ook voor dit probleem een oplossing gevonden. Want als we aan al de 23 archiefdingen mee willen doen hebben we veel contact, maar komt er nog maar weinig werk uit onze handen en hoofden.

De kunst is dus om de balans te vinden en die "dingen" te gebruiken die werkelijk wat toevoegen.
Welke dingen dat zijn zal per dienst weer verschillen. Hoeveel bezetting is er? Wie zijn je klanten? Wat is hun behoefte? Wat staat je organisatie toe?

2 opmerkingen:

Annie Maessen zei

Hoi Toos. Scroll net een beetje door je weblog. Je hebt al hard gewerkt. Had gewild dat al mijn 23bibliotheekdingen-cursisten ( wat een vreemd lang woord)ook zo enthousiast met deze cursus bezig waren geweest. Aardige gedachtengang ook voor mogelijke toepassingen in jouw branche. En leuk gisteren op het feestje iemand te ontmoeten die ook zo enthousiast was. See you on Twitter zullen we maar zeggen.
@anniemaessen @tweetupSenB en einnasblog@wordpress.com
Een groet. Annie

Toos zei

Hallo Annie,

Leuk dat je al gekeken en gereageerd hebt.
Ik zojuist een artikel geplaats over de sociale netwerken.
Privé vind ik ze af en toe te ver gaan op het gebied van schending privacy. Deelnemers zijn vaak niet mediawijs genoeg en de exploitanten misbruiken hun positie of spreken niet de waarheid over het waarborgen van de privacy. Zakelijk vind ik juist die sites geweldig. Ik doe er dan ook veel mee. Voor ons is dat archief 20.2, Breed en LinkedIn.

Groetjes,

Toos Wilms