zondag 24 oktober 2010

Mijn visie op Web 2.0 #11

Weblog
Intern kan ik een weblog gebruiken om informatie uit te wisselen met mijn collega's van communicatie en de informatie adviseurs. We zij nu vaak met dezelfde communicatie zaken bezig, maar dan voor een ander doel.
Extern is het fijn om nieuwe ontwikkelingen en ervaringen te delen met de archiefbezoekers, vrijwilligers en burgers die zich aangetrokken voelen door het archief. In mijn geval is er regelmatig overleg met de erfgoedinstellingen en de bibliotheken in de gemeente. We kunnen elkaar zo nog beter op de hoogte houden.

RSS
RSS feeds zijn handig om reacties en nieuwe artikelen op mijn blog of op de website van de archiefdienst actief onder de aandacht te brengen. Ik gebruik RSS nu ruim twee jaar voor mijzelf om op maat geïnformeerd te worden.

You Tube en Flickr
You Tube is een interessant medium om je mee te vermaken. Binnenkort gaan wij filmpjes archiveren van Heldentv. Misschien dat over enkele jaren You Tube toegepast kan worden voor de publicatie van die filmpjes.
Flickr is zo groot dat de foto's die er op gepubliceerd worden nauwelijks terug te vinden zijn. Ik denk dat regionale toepassingen op dat gebied beter werken. Denk aan Rooynet, of het verbinden van regionale sites en collecties door middel van links naar elkaar zoals we in Peel en Maas steeds meer doen. We ontsluiten nu al samen onze boeken via een zoeksite. Dat kan straks ook met foto's en films. Voor de nieuw gecreëerde informatie zullen we in de toekomst minder op vorm zoeken, maar meer op inhoud. Immers alles kan digitaal in één systeem worden bewaard en ontsloten. Via de zoekmachines vind je nu ook al veel informatie in één keer ongeacht de vorm waarin die gepresenteerd wordt. Maar het kan beter vind ik.

De cursus
Ik geniet van de cursus. Veel dingen hebben we op de opleiding aan de HvA al aangestipt. Maar hier worden ze in verband gebracht met onze functies. Heel verhelderend vind ik.


Hoe kunnen gebruikers van het archief informatie toevoegen?

Via reacties op de blog kunnen gebruikers informatie toevoegen.
Ze kunnen ook eigen blogs maken en links opnemen naar de archiefwebsite of de archiefblog. De archiefwebsite en/of de archiefblog kunnen de gebruikersblog "volgen" via RSS feeds.
Als van archiefdocumenten, foto's of films nog beschrijvende informatie ontbreekt, kunnen, d.m.v. publicatie op de website of de blog, gebruikers helpen bij het ontsluiten.

Geen opmerkingen: