zondag 24 oktober 2010

Online kantoortoepassingen en andere tools #10

Ik had nog nooit gehoord van Google Docs en Spreadsheets. Van de voorgaande Dingen had ik wel eens gehoord of wat gezien.
Ik vind het een mooie toepassing. Heel handig om samen met anderen te werken aan documenten. In het document management systeem op mijn werk werken we ook zo.
Ook daar ervaren we dat versiebeheer veel gemakkelijker is. Twijfels over de laatste versie van een document zijn er niet meer.
E-mails tussen collega's kunnen zonder bijlagen.
Met deze kantoortoepassingen op internet kan het nu dus ook buiten de eigen organisatie.

Een half jaar geleden was mijn computer vastgelopen en moest ik alle programma's opnieuw installeren. Ik kon het licentienummer van mijn Officepakket niet meer vinden. Ik werkte toen maar tijdelijk met een voorlopige licentie. Vlak voordat die verliep vond ik het licentienummer. Die periode was erg lastig omdat ik nogal wat administratief vrijwilligerswerk doe. Met de kennis van nu over kantoortoepassingen op internet had ik geen ongemak gehad van het ontbreken van een "eigen" Officepakket.

De andere toepassing Microsoft Office Live Workspace vond ik minder gebruiksvriendelijk. Ik ben er nog niet achter hoe ik een nieuw document, spreadsheet of powerpoint in die omgeving kan aanmaken.

Zohowriter is ook zeer eenvoudig in gebruik.
Writeboard is lastig in toegang omdat je voor ieder document een naam, wachtwoord en e-mailadres moet invoegen voordat je kunt beginnen. Het lijkt in ieder geval wel heel goed beveiligd.

Ik publiceerde op internet via Google Docs en Spreadsheets een "presentation" over "Bestuur van Helden over 1230 tot en met 2009" . Het linken van de presentatie in dit artikel wil helaas niet lukken.

Geen opmerkingen: