vrijdag 24 december 2010

Mobiele toepassingen, de toekomst? #22

Smartphones ik worstel er mee, maar win steeds meer terrein.

Telefonische bereikbaarheid!
Ik kreeg een HTC smartphone omdat ik anders onbereikbaar ben tijdens mijn werktijd.
Het cluster DIV / archief zit verspreid over het hele gemeentehuis en de meeste collega's van andere afdelingen werken op flexplekken. (DIV / archief kan daar voorlopig nog niet aan mee doen. Post komt voor het grootste deel nog op papier binnen en archiefstukken van vóór 2010 zijn meestal nog alleen op papieren drager.)

Tijdens mijn aanwezigheid in het gemeentehuis ben ik overal werkzaam. In de archiefbewaarplaats, de inzageruimte, de DIV werkkamer annex postkamer of op mijn werkplek op weer een andere verdieping. Bovendien werk ik ook regelmatig thuis vanwege de rustigere omgeving. Mobiele bereikbaarheid is voor mij noodzakelijk. Simpel iemand bellen ging in het begin lastiger dan op mijn eenvoudige privé mobiel. Telefoneren, daar had ik dat ding toch voor?

Wat kan ik nog meer met dat ding?
Gaandeweg leerde ik mijn HTC meer waarderen. Onderweg in de trein mails bekijken en afhandelen vond ik heel nuttig. Af en toe iets op internet uitzoeken ging ik ook steeds meer waarderen.

Augmented Reality!
De toegevoegde realiteit aan de smartphone vind ik fantastisch. Oponthoud en omwegen in een vreemde omgeving, omdat je nu net geen telefoongids, VVV-kantoor of andere informatiedienst bij de hand hebt, zal veel minder voorkomen. Sta je voor een interessant gebouw, maar je kent het niet, dan biedt je smartphone m.b.v. een handige app uitkomst. Dat zijn kansen voor nieuwere en minder bekende monumenten. Publiek kan zelf meehelpen en bepalen wat interessant is voor toeristen.
Hoewel, ik moet die handige app maar eerst geïnstalleerd krijgen. Ik krijg Layar evenals andere cursus collega's nog niet gedownload. Maar ik blijf zoeken tot het lukt.
Deze toegevoegde realiteitfunctie kende ik wel vanuit onze geo dienstverlening. Kaarten worden bedekt met digitale lagen over bijvoorbeeld straatmeubilair, speeltoestellen, bomen en andere zaken in het openbaar gebied. Het beheer van deze zaken wordt hier aanzienlijk eenvoudiger door. De rijksoverheid heeft DURP opgelegd aan de gemeenten. Door DURP zijn bestemmingsplannen, en dus de bestemmingen van locaties, digitaal thuis te raadplegen.

Waar ben ik?
De GPS functie probeerde ik ook uit. De route van mijn werk naar mijn huis was een makkie. Verdwalen kan dus ook te voet niet meer.

Een plaatsbepaling binnen een gebouw zou voor mijn collega's een uitkomst zijn als ze mij persoonlijk willen ontmoeten en spreken. Waarschijnlijk zal daar ook al een app voor zijn. Al met al heeft dit hoofdstuk mij geholpen bij het doornemen van de 187 bladzijden van de handleiding van mijn HTC.

Een app voor het archief.
Het gemeentearchief kan zich met de toegevoegde realiteit zelf met beschrijving en foto op de kaart zetten. We kunnen ook interessante historische zaken die met locaties te maken hebben koppelen aan die locaties. Zo kun je de omgeving veel interessanter maken voor toeristen, maar zeker ook voor de eigen inwoners en het onderwijs.

Er is nog veel werk aan de winkel, maar kennis hebben van deze toepassing biedt inde toekomst misschien wel kansen.

Geen opmerkingen: