zondag 26 december 2010

Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd #23

4 juni was de kick off van de 23 archiefdingen cursus.
Het begon met het ontwerp van dit blog.
Mijn start was traag vanwege een overvolle agenda en mijn vakantie in juli.
Daarna ging het in volle vaart vooruit.

Bloggen vind ik zeer nuttig. Je deelt informatie met een kleinere groep mensen die je meestal wel kent. Bovendien kun je op elkaar reageren. Toch iets gemakkelijker dan internet.

RSS feeds had ik al ontdekt en daar maak ik sinds 2008 al goed gebruik van om op de hoogte te blijven van zaken die ik wil of moet weten.

Voor Flickr en You Tube zie ik nog niet zoveel toepassingen voor het archief. Wel als plaats waar je interessante informatie kunt verzamelen of vinden en actuele zaken kunt plaatsen, maar dat gaat meestal via een ander medium.
Kaartmateriaal, mashups en geo-refereren maken informatie voor onderzoekers veel duidelijker en toegankelijker. Daar kunnen we onderzoekers op een eenvoudige manier mee helpen.

De online kantoortoepassingen zijn heel handig voor mensen die samenwerken vanuit verschillende organisaties of locaties. In mijn vrijwilligerswerk zie ik daar veel gebruiksmogelijkheden voor.

Tagging en social bookmarking zijn weer uitstekende voorbeelden van dat we niet alles alleen hoeven te doen en dat er heel veel mensen zijn die je eenvoudig als hulp kunt inschakelen.

Wikis en 23 archiefdingen archief 2.0. archiefforum, breed en al die andere nuttige sites waar kennis wordt gedeeld, onderzoek wordt gedaan, meningen en visies worden gevormd ondersteunen ons geweldig goed. Ik moet alleen waken voor de overvloed aan informatie. Ik kan niet alles bijhouden. Soms kies ik voor RSSfeeds en soms zoek ik gericht naar informatie.

Twitter is nuttig voor journalisten en nieuws wat snel de wereld over moet. Voor de rest vind ik het nutteloos en onnodig afleidend. Ik denk dat Twitter veel nuttiger kan zijn als het professioneler wordt gebruikt.

Instand messaging, merk ik, is vooral leuk voor privégebruik. Zakelijk merkte ik dat er niemand met mij wil praten en als ik wil praten is er niemand online. Heb ik geen vrienden??
Sociale netwerken past volgens mij ook het beste bij privégebruik. Als je als instelling een website hebt, blogs bijhoudt heb je het al aardig druk. De social sites gaan toch voornamelijk over personen en wat deze kwijt willen aan de wereld. Deze sites zijn wel interessant voor instellingen die zoeken naar personen met bepaalde eigenschappen of kwaliteiten.

Library Thing was een ontzettend functionele ontdekking. Knoop je catalogussen aan elkaar en je hebt dan een enorm gebruiksgemak. Daar ga ik in onze organisatie zeker mee aan de slag.

De Genealogiesites zijn geweldig voor genealogen, alhoewel ik sommigen al hoor klagen dat er zelf niets meer te ontdekken is. Maar als je bedenkt dat je overal ter wereld je roots toch terug kunt vinden, dat is toch geweldig. Ik merk dat juist mensen die ver van hun familie wonen dar veel waarde aan hechten.

Footnote is een indrukwekkende verzameling van informatie. Nu vind je er voornamelijk Amerikaanse informatie, maar als de Nederlandse inbreng groter wordt is het een schat aan informatie waar wij, de archiefinstellingen, het onderwijs en de historische onderzoekers ons voordeel zeker mee kunnen doen. Dit is weer een excellent voorbeeld van samenwerking levert heel veel op.

Mobiele toepassingen zijn zeer handig, als je weet hoe je ze aan het werk krijgt.
Het gebruiksgemak op zich is duidelijk. Een route ergens naar toe kun je in een handomdraai vinden. Informatie over een restaurant de koopprijs van een pand, een dichtbij zijnde voorziening het is allemaal te vinden op je smartphone. Ik denk dat consumenten en toeristen heel veel nut van deze toepassing kunnen hebben. De toegevoegde realiteit geeft waardevolle informatie zodat consumenten en toeristen betere keuzes kunnen maken. Er blijven wel minder verrassingen over, of zijn die er juist meer?

Kortom deze cursus leerde mij, wat ik voor een deel al wist.:
Cmputeren is niet alleen voor nurds, maar is er vooral voor mensen die willen samenwerken en iets voor elkaar over hebben.

Ik wil hier de organisatoren en alle deelnemers bedanken voor het meedoen aan de cursus.
Ik heb niet alleen van de informatie op de website geleerd, maar ook veel van de artikelen die de deelnemers hebben geblogd.
Een bijzonder woord van dank is er voor Thijs Hannen. Thijs nam de moeite om zijn artikelen op een amusante manier en voorzien van illustraties te schrijven.
Daarmee hield hij de cursus voor mij zeer prikkelend.

Binnen de organisatie waar ik werk zal ik zeer zeker gaan prikkelen om de 23 archiefdingen te verkennen en te gebruiken. De link over beleid en gebruik van sociale media van Eric Hennekam http://www.nla.gov.au/policy/social-media.html heb ik al doorgestuurd naar het management van Peel en Maas.

Tot slot de kreet van Peel en Maas:
Beleef het internet!!

1 opmerking:

Annie Maessen zei

Gefeliciteerd. En nou doorpakken! Even over twitter. Lees mijn bevindingen op bnbibliotheek : blog " Hoe twitter mijn leven veranderde". En ik ben geen journalist :-)