vrijdag 13 augustus 2010

kennismaking met Flickr #6


Het stoeien met Flick kost ongemerkt veel tijd.
De discussie op archief 2.0 over deze faciliteit maakte mij nieuwsgierig.
En inderdaad met Flickr kun je erg gemakkelijk foto's uploaden, delen, ontsluiten etc.
Ik het een fotostream gemaakt.
Ontdekte de map, group, commons, stream, tags etc. Gallery en set heb ik nog niet ontdekt.

Een foto die ik in mijn fotostream geplaats heb is staat in de volgende URL:
http://www.flickr.com/photos/peel_en_maas/4887336757/
Het uploaden van een foto vanaf mijn computer lukt goed. Vanuit Flickr lukt het mij niet om een foto te uploaden.

Ik krijg de kriebels van deze experimenten.
De website van de gemeente Peel en Maas is nog niet gevuld met archiefdienstverlening.
De webmaster heeft nog geen tijd gehad om dit in te richten.
Door de kennismaking met deze instrumenten wordt ik alleen maar ongeduldiger.

Ik zal mijn geduld nog even op de proef moeten stellen.

Gebruikte tags en beschrijvingen op Flickr.
Ik probeerde foto's te vinden over onze nieuwe gemeente.
Ik vond diverse foto's. De meeste beschrijvingen zijn echter gemaakt vanuit de denkwijze van de fotograaf. Vaak artistiek bedacht. Als je op zoek bent naar een foto met een bepaald onderwerp, vind je die foto's zeker niet.

Ik ben benieuwd of er commentaar komt op de foto's die ik zo juist geplaatst heb.

Met vriendelijke groet,

Toos Wilms

1 opmerking:

Paul2.0 zei

Je ziet de coach loopt wat achter. In het betaald voetbal zou ik al ontslagen zijn...
Ik heb de foto's in flickr bekeken. Maar dit kon alleen door het adres in jouw blog te kopiƫren. Als je via flickr zelf gaat zoeken op 'Peel en Maas' of een van de tags, krijg je geen resultaat. Ik heb ook zo'n probleem gehad en dit werd veroorzaakt door het gebruik van een ';'bij het invoeren van de tags. Wat er hier aan de hand is, weet ik niet.
Een foto kwam me bekend voor. Ik werkte in Maastricht toen Rolf Hackeng en Wil Schouten bezig waren met de inventaris van Maasbree. Al weer twintig jaar geleden!
De toekenning van tags is inderdaad behoorlijk subjectief en heeft zeker invloed op het zoekresultaat. Ik denk niet dat dit te structereren valt. Ben benieuwd wat er van flickr over is over 20 jaar.