woensdag 9 oktober 2024

Onder welke voorwaarden wordt informatie opgenomen in het gemeentearchief?

 

30 september is het beleid om informatie in het archief op te nemen vastgesteld. 




De "Beleidsregel preservering archiefbewaarplaats".  Het gaat in deze beleidsregel om alle informatie die aan het archief wordt aangeboden. Digitaal of op papier.

De beleidsregel is van toepassing op informatieobjecten uit de gemeentelijke organisatie, maar ook op informatie die aangeboden wordt voor opname in gemeentearchief van buiten de gemeentelijke organisatie.

 Wat regelt de beleidsregel?

  • Een aangeboden collectie dient geordend te zijn. Dit is van belang om papieren en digitale informatie vindbaar te maken.
  • De opslagformaten van digitale informatie moeten voldoen aan standaarden. Voor de archiefdienst is het namelijk onmogelijk om alle digitale opslagformaten, duurzaam in beheer te nemen.
  • Welke archieven opgenomen kunnen worden in het archief. De vastgestelde hotspotlijst van de gemeente geeft aan welke informatie actief door het gemeentearchief wordt verworven.”

Doel van archiveren is het vindbaar maken voor, en beschikbaarstelling aan degene die ernaar op zoek is en er kennis van mag nemen.

Beleidsregel preservering archiefbewaarplaats

                                    



Geen opmerkingen: